Weer een heerlijke week met onverwachte dingen - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Claudia Veluw - WaarBenJij.nu Weer een heerlijke week met onverwachte dingen - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Claudia Veluw - WaarBenJij.nu

Weer een heerlijke week met onverwachte dingen

Blijf op de hoogte en volg Claudia

30 April 2014 | Nieuw Zeeland, Tauranga

Vorige week zijn we 2 dagen naar een weeshuis geweest. Spelletjes gedaan, toneelstukjes, gezongen, geknutseld. Dat was ontzettend leuk om te doen. Als je die kinderen met open mond of vol verrukking ziet kijken. Ik moet diep nadenken wat ik een week geleden heb gedaan. We zijn een paar avonden gaan rolschaatsen in het park met de kinderen. Het was echt loeiheet vorige week. 36 graden en met een hoge luchtvochtigheid, was de gevoelstemperatuur 41 graden. Heel veel zweet veroorzaakt dat.We bidden regelmatig voor t land. We waren ook naar een paar musea geweest over de geschiedenis van t land en over de oorlog met Amerika. Zo'n eenzijdige verslaggeving. Alles over de napalm werd uitgebreid en ongecensureerd getoond. Ik ben zo benieuwd naar hoe ze werkelijk over deregering denken. Maar das wel moeilijk. Ze vertrouwen buitenlanders meer dan hun eigen landgenoten, wantdat kan een spion zijn. De mensen zijn niet vijandig tegen amerikanen. Ik was een oud vrouwtje tegengekomen van 66 jaar. Ze dacht dat ik van amerika kwam. Ze wilde dat ik haar adopteerde en meenam. Ze verzamelde vuilnis, ze had een zwaar leven gehad.
Zondag hadden wij een dienst gedaan in een ondergrondse kerk. Muziek,getuigenis,korte preek. We gingen er met een busje naartoe, die werd voor de deur geparkeerd. Meteen naar binnen rennen, vooral niet buiten blijven staan. Niemand mag je zien. Het meisje dat zou preken, was ziek, toen heb ik gepreekt. Heel bijzonder.
We zijn ook een dag naar de Mekong Delta geweest. Een uitgebreid gebied van rivieren, met eilandjes ed. Op die eilandjes leven de mensen heel primitief. Het is een gebied buiten Hanoi en Saigon, dus daar heeft de regering nog een stevige greep op de bevolking. Je ziet ook overal door t land borden van de regering dat communisme goed is voor t land. Gisteren was ik met een jongen en een meisje op pad met de brommer,door de stad. Blijft leuk. Toen t etenstijd was en ze vroegen wat ik wilde eten zei ik dat ik wilde eten waar hun normaal eten. Dat ik wou proeven wat hun normaal eten. Na een doldwaze rit door helesmalle en volle steegjes kwamen we bij een straattentje aan. Plastic kinderkrukjes aan even lage tafeltjes. Das normaal hier. Veel Vietnamezen zijn heel klein. Volwassenen in een kinderlichaam. Als ik met ze aan de praat raak wijzen ze naar mijn armen en benen. En idd hun pols past 3x in die van mij. Is wel grappig. Mijn vietnamese vrienden bestelden t eten. Er werden een paar kommetjes op tafel gezet. Hij legde uit wat t was. We hadden lever, koeiemaag en hart; gefrituurd en in een soepje. Heeeeerlijk. Ik eet niet graag orgaanvlees. Maar ik heb heel moedig gegeten, een paar x binnensmonds gekokhalst. Ze vond wel dat ik langzaam at, haha.
En vandaag hebben we een stuk land omgeploegd en pinda's geplant. Nooit een dag t zelfde. T was vergeven van de mieren.we kwamen met graven nog een giftigeslang tegen. Die is nu keduuk. Het was een leuke dag. Lekker geouwehoerd onder t werk. Iemand wil hier en centrum op gaan beginnen om mensen op te vangen. Het is leuk om erbij te zijn als iemands droom handen en voeten krijgt.
morgen vertrekken we naar Natrang met de nachtbus.
Ik heb veel foto's op facebook geplaatst.

Heel veel liefs Claudia

  • 30 April 2014 - 18:04

    Bo:

    Doe je goed Tante!
    Leuk om te lezen, en idd lekker cultuur proeven letterlijk! Haha

  • 30 April 2014 - 19:04

    Anke Schepers:

    Hey lieve Claudia, ik heb het weer voorgelezen. Geweldig, echt! Wat jij in een week allemaal meemaakt, zo bijzonder! Heel knap ook dat je die gerechten kunt verwerken met binnensmonds kokhalzen, pff. En wat een temperaturen, ongelofelijk.
    Bedankt weer voor je verslag; we denken aan je!
    Liefs, Anke, en heel veel groetjes van de femmilie xxx

  • 01 Mei 2014 - 10:46

    Annemie:

    Hoi Claudia,

    Wat geweldig veel indrukken maak jij mee! Lijkt me heel intens om echt terug naar basic te gaan. Heb je het "oude vrouwtje"geadopteerd? Ik kan me voorstellen dat je het zelfs even overwogen hebt om het écht te doen..... Je maakt ook nogal wat mee op culinair gebied: orgaanvlees, vooral die koeienmaag lijkt me echt iets waarbij ik zeker niet meer binnensmonds zou hoeven kokhalzen (ik zou het er meteen helemaal uitgooien!)
    Wel goed dat je het probeert. Dan kun je onze etentjes straks weer extra waarderen!
    Geniet van de mensen, de natuur en cultuur en natuurlijk de afwisseling!!
    Tot over een 6-tal weken!

    Groetjes Annemie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Tauranga

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Juni 2014

Dankbaar

03 Juni 2014

Dankbaar

03 Juni 2014

Dankbaar

03 Juni 2014

Dankbaar

26 Mei 2014

Einde outreach
Claudia

Ik doe een Discipelschapstraining in Tauranga Nieuw-Zeeland. D.w.z. 12 maanden training en dan op outreach naar een ander land.

Actief sinds 01 Feb. 2014
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 6528

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: